Křída a spol. - Účetnictví a daňové poradenství » Rady a Tipy » Jaký je správný postup při předávání účetnictví?
Jaký je správný postup při předávání účetnictví?
15. února 2016
Na počátku, případně i při ukončení spolupráce s naší účetní firmou od našich klientů převezmeme veškerou účetní dokumentaci, a poté vyhotovujeme kompletní seznam všech předávaných dokumentů.
Následně tento seznam podepisuje předávající a přejímající. Předávací listina je velmi důležitý dokument, který chrání předávajícího před případným nařčením o nedodání všech dokladů a účetních knih, a zároveň přejímající má kompletní přehled o všech dokumentech.
Vedení účetnictví je souvislý proces, kde zůstatky rozvahových účtu na sebe navazují z jednoho účetního období do druhého. Bez znalosti předešlých účetních období pak není možné správně vést účetnictví v běžném účetním období.
Potřebné doklady při převzetí účetnictví:
- hlavní kniha,
- účetní deníky,
- účetní závěrky (rozvahy a výsledovky),
- vnitřní účetní směrnice, účtový rozvrh,
- inventarizace rozvahových a podrozvahových účtů (inventurní soupis majetku, karty majetku, drobného majetku, zásob, zboží, materiálu, pokladní hotovosti),
- zůstatky účtů za uplynulé účetní období,
- kniha pohledávek, kniha závazků,
- obraty výsledkových účtů a účetní doklady rozpracovaného účetního období při převzetí v průběhu zdaňovacího období
Daňová přiznání z předchozích účetních období
Pro správné podání daňového přiznání je nutné vycházet z předchozích daňových přiznání, které jsou jako jediné dokladem o výši vykázané daňové ztráty a uplatněných odčitatelných položkách.
Potřebná daňová přiznání
- k dani z příjmu právnických osob/ fyzických osob, včetně příloh,
- k dani silniční,
- k dani FO ze závislé činnosti a funkčních požitků,
- k dani srážkové FO, PO,
- DPH,
- daň z nemovitostí u obchodního majetku
Další doklady:
- uzavřené platné smlouvy,
- smlouvy o půjčkách,
- úvěrové smlouvy, leasingové smlouvy, včetně splátkových kalendářů,
- kopie velkých technických průkazů vozidel v majetku, zaměstnanců,
- další doklady potřebné k vedení účetnictví, daňové evidence
Při převzetí mzdové a personální agendy je nutné předat následující doklady:
- pracovní smlouvy včetně dodatků, platových výměrů,
- dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti,
- růžové prohlášení poplatníka, včetně souvisejících potvrzení (studium, ZTP),
- kopie rodných listů dětí,
- smlouvy o úvěru na bydlení, životních pojistek,
- zůstatky dovolené, průměry pro náhrady (dovolené) zaměstnanců,
- potvrzení o zdanitelných příjmech z předchozího roku,
- mzdové listy, rekapitulace mezd při převzetí v průběhu roku,
- další potřebné doklady potřebné k řádnému zpracování mezd včetně podkladů zaměstnanců, kteří jsou na rodičovské dovolené